Sportclubs kunnen vanaf nu het Uniek Sporten Certifcaat aanvragen!

24 augustus 2022

Gemeente Wijk bij Duurstede roept sportaanbieders op het Uniek Sporten Certificaat aan te vragen. Met dit certificaat kunnen sportaanbieders namelijk aantonen dat zij hun sportaanbod voor mensen met een beperking goed op orde hebben.

Het toegankelijk maken van sport voor mensen met een beperking vraagt om andere kennis, maatregelen en aanpassingen dan voor de reguliere sporter. Maar niet voor alle sporten zijn dezelfde aanpassingen nodig. Met het Uniek Sporten Certificaat worden de inspanningen van de sportaanbieder zichtbaar gemaakt en weten sporters met een beperking waar ze welkom zijn. Dubbele winst!

Om in aanmerking te komen voor het certificaat wordt er onder andere gekeken of het aangepaste sportaanbod duidelijk wordt gecommuniceerd. Daarnaast wordt het beleid onder de loep genomen; is het organiseren van het aangepaste sportaanbod bijvoorbeeld goed geborgd? En in hoeverre is de vereniging een inclusieve club; maakt aangepast sporten ook echt onderdeel van de club uit?

Gemeente Wijk bij Duurstede vindt het belangrijk dat mensen met een beperking zonder belemmeringen kunnen sporten in de regio en roept sportaanbieders daarom op het certificaat aan te vragen. Om samen te werken aan een inclusieve sportomgeving.

Wil je het certificaat aanvragen of meer informatie?

Neem contact op met buurtsportcoach Roben Schenk (mail: roben@stichtingwijksport.nl of tel: 0633567036) of ga naar www.unieksporten.nl/certificaat